Στις 5 Σεπτεμβρίου το 1936, ο Ισπανός αναρχικός Federico Borrell σκοτώθηκε υπεράσπιζόμενος τον Cerro Muriano.
Ο θάνατός του έγινε γνωστός παγκοσμίως από την θρυλική φωτογραφία «Η πτώση του στρατιώτη» από τον Robert Capa.
(Ο Ρόμπερτ Κάπα (Robert Capa, πραγματικό όνομα γέννησης Endre Ernő Friedmann 22 Οκτωβρίου 1913 – 25 Μαΐου 1954) ήταν Ούγγρος πολεμικός φωτογράφος και φωτορεπόρτερ που κάλυψε πέντε διαφορετικούς πολέμους: τον Ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, τον Β΄ Σινοϊαπωνικό πόλεμο, τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο σε όλη την Ευρώπη, τον Αραβο-Ισραηλινό πόλεμο του 1948, και τον Πρώτο Πόλεμο της Ινδοκίνας.)
Ο Federico Borrell Garcia γεννήθηκε στην Benilloba στο Αλικάντε της Ισπανίας στις 3 Απριλίου του 1912.
Γιος του Vicente Borrell και της Μαρία Γκαρσία, ήταν ένας από...
μια μεγάλη οικογένεια με 3 αδελφούς και 2 αδελφές, οι οποίοι ζούσαν σε συνθήκες σκληρής φτώχειας.
Ο πατέρας του, ένας αγρότης, πέθανε το 1917 και η οικογένεια αναγκάστηκε να μετακομίσει στο Alcoy 15 χιλιόμετρα μακριά από το παλιό τους σπίτι (ο Federico διατήρησε δεσμούς με την Benilloba μέσω της στενής φιλίας του με τον Gil Domenech Monllor, ο οποίος ήταν γραμματέας της CNT αναρχοσυνδικαλιστική Ένωσης το 1936). Η Alcoy είναι πόλη εργατών, με μακρά ριζοσπαστική παράδοση.
Ήταν γνωστός στους φίλους του ως Taino, μετά το ψευδώνυμο της μητέρας του Τάνια, το οποίο απέκτησε στην Benilloba. Ο Federico εργάστηκε στα εργοστάσια κλωστοϋφαντουργίας στην Alcoy.
Δεν είναι σαφές πότε έγινε αναρχικός, αλλά γνωρίζουμε ότι ο ίδιος ήταν συνδρομητής σε μια τοπική αναρχική εφημερίδα Redencion (Redemption) το 1930. Ίδρυσε το τοπικό υποκατάστημα της Αναρχικής Ελευθεριακής Νεολαίας (FIJL) το 1932.
Η μητέρα του πέθανε τον Ιούλιο του 1933. Ένας άνθρωπος της δράσης, συμμετείχε με μέλη της FAI αναρχικής ομάδας στην ανατίναξη ενός ηλεκτρικού μετασχηματιστή, τον Οκτώβριο του 1934, μία από τις πολλές πράξεις αντίστασης σε όλη την Ισπανία ενάντια στην δεξιά κυβέρνηση. Πήρε μέρος στην κατάληψη του στρατοπέδου του πεζικού στην Alcoy κατά τη διάρκεια του αγώνα ενάντια στις δυνάμεις του Φράνκο το 1936, όταν άρχισε ο εμφύλιος πόλεμος. Εντάχθηκε στην τοπική πολιτοφυλακή, το Columna Alcoiana με επικεφαλή τον τοπικό αναρχικό ακτιβιστή, Enrique Vano Nikomedes.
Το πρωί της 5ης Σεπτεμβρίου 1936, ο Federico ήταν ένας από τους πενήντα πολιτοφύλακες οι οποίοι έφτασαν στο χωριό του Cerro Muriano (Κόρδοβα), για να ενισχύσουν την πρώτη γραμμή της πολιτοφυλακής ενάντια στις δυνάμεις του Varela. Το απόγευμα ο Federico υπερασπιζόταν την πυροβολαρχία στο πίσω μέρος της αποκόλλησης, όταν τα στρατεύματα του Φράνκο διείσδύσαν πίσω από τις γραμμές και άρχισαν να πυροβολούν από πίσω καθώς και από μπροστά. Ο Federico πυροβολήθηκε περίπου στις 17:00 και πέθανε ακαριαία. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ήταν το μόνο μέλος της πολιτοφυλακής που πέθανε εκείνη την ημέρα.
Προς τιμήν του, και ενός άλλου αναρχικού της Alcoy, τον Juan Ruescas Ángel , ο οποίος πέθανε στις 25 Setember 1936 στο Espejo ενας πυρήνας πολιτοφυλακής ονομάστηκε «Ruescas-Taino».
Διαμάχη ξέσπασε πάνω από την διάσημη φωτογραφία με τους ισχυρισμούς ότι ήταν στημένη και ότι δεν τεκμηριώνει πραγματικά το θάνατο ενός αναρχικού αγωνιστή. Ωστόσο, το 1996, ο Mario Brotons, ο οποίος ήταν μέλος της πολιτοφυλακής σε ηλικία 14 ετών, επιβεβαίωσε την ταυτότητα του αντικειμένου της φωτογραφίας.
Ο Federico θάφτηκε σε ένα ρηχό τάφο κοντά στο σημείο όπου έπεσε και που δεν έχει μέχρι σήμερα,εντοπιστεί.
Του Nick Heath
πηγή: Workers Solidarity Movement (Ireland)
Για το φωτογραφο απο την Wikipedia :
Ρόμπερτ Κάπα
Ο Ρόμπερτ Κάπα σε αποστολή στην Ισπανία, χρησιμοποιώντας μια κάμερα κινηματογραφικής λήψης Filmo 16mm, φωτογραφία της Gerda Taro
|
|
Γέννηση | 22 Οκτωβρίου, 1913 Βουδαπέστη |
Θάνατος | 25 Μαΐου, 1954 Βιετνάμ |
Υπηκοότητα | Γαλλία, Ουγγαρία και Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής |
Σύντροφος | Q77347 |
Βραβεύσεις | Q3141876 και Q789836 |
Επάγγελμα | πολεμικός ανταποκριτής, φωτογράφος, Q11496048, φωτορεπόρτερ και δημοσιογράφος |
Ρόμπερτ Κάπα στο Internet Movie Database | |
Καριέρα
Ο Κάπα αρχικά επιθυμούσε να γίνει συγγραφέας, εντούτοις, βρήκε εργασία ως φωτογράφος στο Βερολίνο και σταδιακά αγάπησε αυτήν την τέχνη. Το 1933, μετακόμισε από τη Γερμανία στη Γαλλία λόγω της ανόδου του Ναζισμού, αλλά ήταν δύσκολο να βρει δουλειά εκεί ως ένας ανεξάρτητος δημοσιογράφος. Υιοθέτησε το όνομα "Ρόμπερτ Κάπα" περίπου εκείνη την περίοδο - ενώ στην πραγματικότητα capa («καρχαρίας») ήταν το παρατσούκλι του στο σχολείο και παράλληλα σκέφτηκε ότι θα είναι πιο αναγνωρίσιμο στο κοινό της Αμερικής, δεδομένου ότι ήταν παρόμοιο με εκείνο του σκηνοθέτη Φρανκ Κάπρα.
Του ήταν ευκολότερο να πουλάει τις φωτογραφίες του υπό το πρόσφατα υιοθετημένο αμερικάνικο όνομα και μετά από ένα χρονικό διάστημα ασπάστηκε την περσόνα του Ρόμπερτ Κάπα (με τη βοήθεια της τότε φίλης του, που μεσολαβούσε ανάμεσα σε αυτόν και όσους ενδιαφέρονταν για τις φωτογραφίες που τραβούσε ο «μεγάλος Αμερικανός φωτογράφος, Ρόμπερτ Κάπα»). Η πρώτη δημοσιευμένη φωτογραφία του Κάπα ήταν αυτή του Λέων Τρότσκι την ώρα που έβγαζε έναν λόγο στην Κοπεγχάγη για «Το νόημα της Ρωσικής Επανάστασης» το 1932.[2]
Ισπανικός εμφύλιος πόλεμος και Κινεζική αντίσταση στην Ιαπωνία
Από το 1936 έως το 1939, ήταν στην Ισπανία, φωτογραφίζοντας τις φρικωδίες του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, μαζί με την Gerda Taro, τη σύντροφό του και επαγγαλεματία συνεργάτη του, και τον David Seymour.[3] Το 1938, ταξίδεψε στην Κινεζική πόλη της Hankow, που σήμερα ονομάζεται Wuhan, για να καταγράψει την αντίσταση των Κινέζων στην Ιαπωνική εισβολή.[4]Το 1936 έγινε γνωστός σε όλον τον κόσμο για μια φωτογραφία (γνωστή ως η φωτογραφία του "Στρατιώτη που πέφτει") που για καιρό θεωρούνταν λανθασμένα ότι είχε ληφθεί στο Cerro Muriano στο μέτωπο της Κόρδοβα του Workers' Party of Marxist Unification (POUM) Militiaman[2] που είχε μόλις πυροβοληθεί και ήταν στην διάρκεια της πτώσης του προς το θάνατο. Για μεγάλο διάστημα υπήρξε μακρά αντιπαράθεση σχετικά με την αυθεντικότητα αυτής της φωτογραφίας. Ένας Ισπανός ιστορικός ταυτοποίησε τον νεκρό στρατιώτη με τον Federico Borrell García, από το Alcoi (Alicante). Η ταυτοποίηση αυτή αμφισβητήθηκε.[5][6] Το 2003, η Ισπανική εφημερίδα El Periodico ισχυρίστηκε ότι η φωτογραφία είχε ληφθεί κοντά στην πόλη Εσπέγιο, 10 km από το Cerro Muriano, και ότι ήταν προϊόν σκηνοθεσίας.[7][8] Το 2009, ένας Ισπανός καθηγητής δημοσίευσε ένα βιβλίο με τον τίτλο Shadows of Photography, στο οποίο απέδειξε ότι αυτή η φωτογραφία δεν θα μπορούσε να έχει τραβηχτεί στον τόπο, το χρόνο και με τον τρόπο που ο Κάπα και οι υποστηρικτές του είχαν ισχυριστεί.[9]
Πολλές από τις φωτογραφίες του Κάπα του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου θεωρούνταν, για πολλές δεκαετίες, χαμένες, αλλά βγήκαν στην επιφάνεια στην Πόλη του Μεξικού στα τέλη της δεκαετίας του 1990.[10] Καθώς έφευγε από την Ευρώπη το 1939, ο Κάπα έχασε την συλλογή, η οποία μετά από χρόνια έτυχε της ονομασίας η "Μεξικανική βαλίτσα".[10] Η ιδιοκτησία της συλλογής μεταβιβάστηκε στο Ίδρυμα Κάπα, και τον Δεκέμβριο του 2007 μετακινήθηκε στο Διεθνές Κέντρο Φωτογραφίας, ένα μουσείο που ιδρύθηκε από τον νεότερο αδερφό του Κάπα, τον Κορνέλλ στο Μανχάταν.[10][11]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου